Maandag heb ik nog verder aan gewerkt aan mijn Vergeet-Je-Tietje-Nietjes. Hierbij moest ik verschillende kleurenschema's uitproberen en de lijndiktes aanpassen navenant welke kleuren ik gebruikte, niet elke kleur is namelijk even vergevend voor een vaste lijndikte. Ondertussen had ik gezien dat een dinsdag mij een nieuw project te wachten stond: dit keer een intern project voor Gonzales zelf. Leuk!
Dinsdag kreeg ik samen met Yana een briefing van Sacha over het interne project van Gonzales. Ik had al gehoord tijdens mijn sollicitatiegesprek dat Sacha ideeën had om de werknemers bij Gonzales in de verf te zetten (en bijgevolg ook Gonzales zelf) maar ik was toch verrast dat ik ook daadwerkelijk deze opdracht kreeg. Ik voelde me toch wel lichtjes vereerd dat ik deze taak op mij mocht nemen. In ieder geval, ik zou voor iedereen in Gonzales een stoepbord moeten maken, zoals je wel bij de bakker of de lokale fruitboer ziet. Aangezien dat het de bedoeling is dat ik iedereen in een specifieke rol of met een bepaald voorwerp moet afbeelden ben ik begonnen met een vragenlijst op te stellen en naar iedereen door te mailen met zijn of haar interesses. Ik kreeg hier en daar al foto's doorgestuurd van collega's, dus ben ik diezelfde dag al beginnen schetsen om een beter idee te krijgen van hoe ik mijn collega's het beste teken. Ik kreeg al snel in de gaten dat dit geen klein project ging zijn, maar de originaliteit ervan vond ik weer geweldig
Woensdag kreeg ik het merendeel van de ingevulde vragenlijsten aan en verwerkte deze dan ook in een Excel sheet om makkelijker eigenschappen te onderscheiden om te integreren in het ontwerp. Het is ook via deze vragenlijsten dat ik ineens een heel andere kant van mijn collega's te zien kreeg. Ik mag dan wel mijn collega's beter hebben leren kennen deze week, maar de vragenlijst heeft me echt doen inzien dat er nog veel meer in mijn collega's schuilt dan wat je ziet op de werkvloer. Best een fijne ontdekking. (en soms geweldig hilarisch!) Daarna heb ik nog wat geschetst en het laatste uurtje was het tijd voor een toast op een nieuw project, evenals mijn eerste moment om écht te socializen (buiten de middagpauzes dan). Oh ja, er was ook Kidibul, awesome. :D
Donderdag heeft Yana me even geholpen met foto's te maken van iedereen zodat ik een betere referentie had voor iedereen's gezichten. Voor de rest heb ik deze dag al tekenend doorgebracht, maar weliswaar op een andere manier. Ik heb de foto's, dankzij een coole en gemakkelijke tip van Yana, in Photoshop snel bewerkt zodat ik heel gemakkelijk de contouren kon zien van de gezichtstrekken van iedereen. Dit is wel vrij belangrijk, want deze maken een persoon tot wie hij of zij is. Ik heb ook kennis gemaakt met de lichtbak en euh... Nu heb ik wééral iets dat ik absoluut wil hebben thuis... Geweldig ding! (de lijst begint stilletjes aan ettelijke pagina's lang te worden, en Gonzales maakt dit niet er niet beter op) Op het eind van de dag had ik alle gezichten zowat getekend en had ik hier en daar al een paar overgetrokken met een zwarte pen om in minder lijnen het gezicht te definiëren.
Een vrijdag werd ik 's morgens uit mijn gezichtenroutine gebroken voor mijn eerste opdracht met strakke deadline. Ik had een uurtje om een storyboard te tekenen voor een reclamefilmpje voor Desso, dat zich in kunstgras specialiseert, all right! Het waren gelukkig maar 4 frames en zolang het duidelijk was wat er in de frame gedaan werd was het in orde. Na snel wat referenties op te zoeken was ik ruimschoots op tijd klaar met de schetsen. Dit was al genoeg voor Sacha, maar aangezien we nog even tijd hadden stelde ik voor om er even met inkt over te gaan. 10 minuten later was het storyboard af en zo ook mijn eerste "stressy" opdracht. De rest van de dag was Olivier mijn eerste slachtoffer voor het Gonzales project, en met de hulp van die geweldige lichtbak en hier en daar wat feedback van mijn collega's had ik op het eind van de dag zo goed als mijn eerste line-art klaar om in te kleuren. Benieuwd wat volgende week het resultaat zal zijn!
Wat heb ik geleerd deze week?
The answer to everything is pannenkoek. Pannenkoeken bakken is blijkbaar toch iets dat "ingebakken" zit (haha) bij alle bedrijven in het gebouw. Blijkbaar heeft Gonzales een paar weken geleden tijdens de middag pannenkoeken gebakken zonder dat Germaine, een ander bedrijf dat in het gebouw gezeteld is, hier van af wist. Aangezien de toffe stagiaire die mij de eerste dag binnenliet haar laatste stagedag tegemoet ging had Germaine besloten dat dit een goede occasie was om pannenkoeken te bakken. (en zo ook een beetje wraak te nemen op Gonzales) De geur kwam ons bij het naar boven gaan al tegemoet, maar aangezien er nog wat pannenkoeken over waren konden wij er nog eentje meepikken, toppie!
Ook toen ik zei dat ik iets wou doen voor mijn verjaardag volgende vrijdag en graag iets wou bakken of meebrengen, was het antwoord nagenoeg unaniem pannenkoeken. Het staat vast: in Ballaarstraat 99, pannenkoek rules the building.
Voor de rest heb ik weer wat tips opgepikt in Photoshop, geleerd hoe geweldig zalig een lichtbak kan zijn, en ben ik ook nog wat meer over mijn collega's te weten gekomen. En misschien het meest belangrijke: dat als je iets doet wat je graag doet, de uren praktisch voorbij vliegen.
Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?
Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?
Zoals vorige week: feedback. Ik denk dat ik hier nog meer als vorige week om heb gevraagd en het zorgt er voor dat ik niet te hard afdwaal van wat het uiteindelijke resultaat moet zijn.
Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.
___________________________________________________________________________________________________
Het logboek van week 2 (tweede tabblad) vind je hier.


