zondag 29 april 2012

Week 7

Ik kan niet geloven dat volgende week mijn laatste week bij Gonzales zal zijn... Hoewel ik elke dag goed gewerkt heb, heb ik toch het gevoel dat ik amper iets gedaan heb. Mijn Nederlandse medestagiaires doen namelijk een stage van 5 maanden, daar verbleken mijn schamele 8 weken toch wel bij. Toch ben ik wel ergens trots op ieder project dat ik heb gedaan, en ik krijg ook een telefoontje zodra ze verwezenlijkt zijn zodat ik eens kan komen kijken wat er van is geworden. Leuk!

Heel deze week is heel simpel samen te vatten in 3 woorden: MTV, 3D en icoontjes. Ik heb systematisch een deel van de lijst voor MTV afgewerkt en me gefocust op de meer organische modellen, zodat Stijn zich kon focussen op de letters en cijfers. Ik ben vooral tevreden over mijn Twitterbird, maar aangezien hierop een copyright staat (Twitter zelf) is het nog niet zeker of deze gebruikt zal worden. Ik hou hem in ieder geval zeker bij. :)

Vrijdag was de deadline voor de icoontjes en toen ik aankwam was Stijn nog hard aan het werk om alles af te krijgen. Deze dag was de kwartaalmeeting gepland (een soort van reflectie en opruimdag), maar ik heb Stijn in de voormiddag nog wat geholpen om de icoontjes af te krijgen terwijl de rest de kelder en het materiaalhok was aan het opkuisen. In de namiddag hebben we allemaal gezellig genoten van een gezonde zelfgemaakte salade en daarna was het tijd voor wat crazy pictures met een hele sympathieke fotograaf. Vanaf 16:00 waren de partners ook welkom voor een drankje en een hotdog. Het is wel leuk om zo de meer persoonlijke kant van mijn collega's te ontdekken. Arto was blijkbaar onlangs papa geworden en zijn vriendin had hun dochtertje bij, best wel vertederend om te zien. Om 18:30 ben ik richting thuis vertrokken.

Ik moet pas volgende week woensdag terug op post zijn. Ik ben benieuwd wat ik dan nog ga kunnen doen.

Wat heb ik geleerd deze week?

Niet alles wat symmetrisch of technisch correct is oogt even mooi, soms moet je hier en daar een beetje schipperen in de hoeveelheid pixels (zeker als je in perspectief werkt) om een mooi geheel te hebben. Ook heb ik dankzij Stijn een coole truc geleerd zodat ik in het vervolg gemakkelijk de afmetingen van de hoeveelheid pixels van een afbeelding kan tellen. Vanaf een bepaalde versie van Photoshop worden de pixels zichtbaar als je goed genoeg inzoomt in aparte vakjes, als je hier dan een screenshot van neemt, in Paint kopieert en dan afprint heb je een perfecte blueprint voor de 3D pixelicoontjes die we moesten maken.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Geen echte moeilijkheden ondervonden deze week, buiten dat de printer mijn afbeeldingen die ik als voorbeeld wou nemen niet te goed wou printen waardoor ik mocht gaan puzzelen met mijn geprinte voorbeelden om een volledige afbeelding te krijgen. Handig is anders.


Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Het papier zo liggen vouwen dat de 2 aparte delen terug tegen elkaar plakten.

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Snel voorbij, routine (nogmaals), lekker.

___________________________________________________________________________________________________

Week 7 op Google Docs.

zondag 22 april 2012

Week 6

Het moest er ooit eens van komen, maandag was de laatste dag dat ik aan de stoepborden heb gewerkt voor Gonzales. In totaal heb ik hier een dikke 4 weken aan gezeten en heb ik veel bijgeleerd van hoe ik mensen en poses moest tekenen, het zit nu ook meer in mijn vingers, dus dit was sowieso een goede oefening voor mezelf, zowel persoonlijk als meer professioneel. Ik ga waarschijnlijk een van deze dagen nog de Photoshop files opkuisen en via-via op de server gooien (ik kan er nog altijd niet op) zodat de borden een kleurtje kunnen krijgen. Het belangrijkste was dat alle borden getekend waren, en dat is bij deze ook gebeurd.

Nadat ik met Sacha klaar was en tevens ook het laatste bord heb ik hier en daar nog andere borden waar ik niet helemaal overtuigd was van de pose nog wat bijgewerkt in Photoshop. Aangezien ik de laatste 2 uren van de dag nuttig wou spenderen vroeg ik aan Inge of ik nog ergens bij kon helpen. Stijn was bezig met 3D Gif-icoontjes te maken voor MTV en ik kreeg de vraag of ik hem hier mee kon helpen. Awesome! Het was even geleden dat ik nog in 3DsMax had gewerkt, maar het is leuk dat de lessen van mijn Graphics traject wel degelijk van pas kwamen. Ik heb de rest van de dag nog wat referenties opgezocht en ben begonnen met een paar icoontjes te tekenen op ruitjespapier om te bepalen waar de pixels juist moesten komen.

Ai Caramba!
Na even snel mijn kennis van 3DsMax opgefrist te hebben en 3DsMax te hebben geïnstalleerd, ben ik een dinsdag direct begonnen aan de icoontjes waar ik al een idee voor had. Deze gingen vrij vlot, maar het tweede icoontje (een Twitter bird) mag nog wat complexer.

Woensdag heb ik van Dirk nog een opdracht bij gekregen, dit keer terug voor Think-Pink. Aangezien dit tegen mei af moet zijn en de "Gif's" tegen volgende week vrijdag heb ik besloten om me eerst op MTV te focussen. Ik had wel nadat Dirk me een korte uitleg had gegeven over wat de illustratie precies moest inhouden hier en daar al snel wat schetsen gemaakt in mijn schetsboek voor volgende week.

De rest van de week heb ik samen met Stijn nog verder icoontjes gemaakt in 3D. Sommige hebben nog wat werk nodig, maar er zijn er een paar bij waar ik echt wel trots op ben. Ook hiervan ben ik curieus hoe ze uiteindelijk gaan geïntegreerd worden bij MTV. Een vrijdag was het trouwens een grote meeting waarvoor Gonzales speciaal een grote set dikke gordijnen had geïnstalleerd om de werkruimte en de vergaderruimte met het lange aanrecht te splitsen. De geur van heerlijke tortilla's kwam ons tegemoet maar deze waren helaas voor de gasten bedoeld. Toch hebben we op het einde nog een lekker biertje met limoen kunnen meepikken. Ik ben geen echte bierdrinker, maar dit was toch wel heel lekker!

Wat heb ik geleerd deze week?

Keuzes maken.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Het is moeilijk wanneer je meerdere opdrachten krijgt om te bepalen waar je je eerst op zult focussen en welke je meer prioriteit geeft. De 3D-icoontjes van MTV leken mij dringerder en ik denk wel dat ik Stijn enorm zou helpen door de werkdruk te verdelen. Toch heeft de opdracht van Think-Pink ook de nodige aandacht en opvolging nodig.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Ik heb uiteindelijk voor mezelf de knoop doorgehakt en me gefocust op MTV, maar ik ga volgende week nog eens vragen hoe ik beide projecten tot een goed einde kan brengen.

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Opluchting, routine, beslissend.

__________________________________________________________________________________________________

Planning week 6 op Google Docs.

zondag 15 april 2012

Week 5

Nog 3 weken te gaan, het is alsof ik hier nog maar net zit. Deze week was lichtjes anders als de andere, want net zoals al de rest heb ook ik genoten van een vrije paasmaandag.

Dinsdag ging bijgevolg vlotter als anders (meer uitgeslapen?!) en heb ik het bord van Dirk op een dikke 3 uur geschetst, ingescand en bijgewerkt. Ik denk dat dit mijn snelste bord was tot nu toe, maar ik had zijn hoofd al eens apart getekend dus dat bespaarde me een hoop werk. :)  Iedereen had ook een hoop paaseitjes gekregen van de paashaas (Milka chocolade, de paashaas heeft smaak) dus dit zorgde voor mij voor een extra happyboost.

In de namiddag was Yana aan de beurt en hier heb ik dan weer relatief lang aan gezeten, vooral details bijwerken in Photoshop duurde nog tot een woensdagmiddag. Na mijn middagpauze ben ik begonnen aan Stijn en tegen het eind van de dag had ik een leuke schets klaar om vrijdag in te inkten. Ja inderdaad, vrijdag, want een donderdag mocht ik mij nog eens zetten aan een ontwerp voor Think-Pink, deze keer een bloempot cover.

Helaas was ik donderdag nogal ziek en kon ik me bijgevolg weinig concentreren. Hier en daar heb ik wat gedaan gekregen, maar tevreden was ik niet. Ik ben dan ook iets vroeger naar huis gemogen om wat uit te zieken. Vrijdag begon ik met terug met goede moed aan het stekelig bloemtietjes-geval én met een pak meer succes. 

Wat heb ik geleerd deze week?

Ziek zijn kan een serieuze domper geven op je creativiteit.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Doordat ik me zo slecht voelde heb ik een donderdag nagenoeg niets zinnig kunnen maken en mijn hoofd bleef ideeloos. Damien, de man die me de eerste week had geprobeerd om op de server van Gonzales te krijgen kwam een vrijdag nog eens een keer proberen om mijn connectie te fixen, maar weer zonder succes. De communicatie ging tegenover de eerste keer wel een pak vlotter. Juist mijn naam uitspreken blijft een beetje moeilijk, maar ik vind het zo schattig wanneer hij "Nelle" zegt dat ik hem er niets over zeg, hehe.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Vroeger naar huis gaan en goed slapen doen wonderen voor de creativiteit! Het serverprobleem is helaas nog altijd niet opgelost...

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Turbulent, contrasterend, relaxt.

__________________________________________________________________________________________________

 Logboek week 5 op Google Docs.

zondag 8 april 2012

Week 4

Hoppa, weer een week voorbij! Ik kan bijna niet geloven dat ik al in de helft zit. Deze week heb ik mij, net zoals vorige week, me vooral weer bezig gehouden met de stoepborden. Tegen het einde van volgende week zou ik iedereen zo wat op papier moeten hebben. In ieder geval, het begint al een leuke collectie te worden. 

Maandag heb ik het bord van Pieter afgewerkt en begonnen aan de schets voor Arto, die vlotjes op papier ging. Tja, absurde pakjes zullen me meer in de hand liggen zeker? Ondertussen had ik stiekem (of nu niet meer zo stiekem) Yana mijn Vergeet-Je-Tietje-Nietje zien omvormen tot een passend design voor op een fles, die ook daadwerkelijk in de winkel zal verschijnen. Hier heb ik een dinsdag mee aan verder gewerkt en het design uitgebreid en aangepast voor op de fles. Ik ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, ik weet al zeker een ding; ik koop er zoiezo eentje zodra ze in de rekken liggen. De rest van de dag heb ik nog gespendeerd aan het bijwerken van Arto's bord.

Woensdag ben ik begonnen met het bord van Gita en Inge, een ietwat speciaal bord, want het is het enige bord waar twee mensen op staan. Aangezien Gita en Inge tweelingszusjes zijn en nagenoeg onafscheidelijk, leek het ons leuk om ze op een gelijkaardige manier op een bord te vereeuwigen. Hier heb ik toch wel eventjes aan zitten prutsen, want ze mogen dan wel tweelingzusjes zijn, hun gelaatstrekjes en persoonlijkheid zijn toch wel op bepaalde vlakken duidelijk verschillend. Ik kon ze hiervoor al uit elkaar halen, maar nu zal dit zéker geen probleem meer zijn. :) Voor de rest heb ik Yana nog eventjes geholpen met wat details voor de fles.

Donderdag en vrijdag heb ik volledig toegewijd aan de stoepborden en heb ik onder andere het bord van Gita en Inge afgemaakt, evenals het bord van Nicolas, waar ik dacht dat ik veel problemen mee ging hebben. Uiteindelijk bleek hij nog een van de vlotste ontwerpen te zijn, victory!

Wat heb ik geleerd deze week?

Technisch gezien leer ik niet zo veel bij, maar op conceptueel vlak en op vlak van creativiteit en tekenskills zie ik mezelf in een positieve lijn evolueren. Ik begin meer inzicht te krijgen in bepaalde composities, do's en don'ts, en ik word ook sneller in wat ik doe.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Gezichten blijven toch wel een uitdaging om te tekenen. Generische gezichten zijn vrij gemakkelijk, maar als je echt een specifiek iemand moet tekenen met zijn of haar herkenbare gelaatstrekken en zijn of haar persoonlijkheid moet laten uitstralen dan kruipt hier een pak meer tijd in. Een lijntje anders en je krijgt ineens een heel ander beeld en indruk van de persoon op de tekening.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Ik "kalkeer" mijn uiteindelijke schets in fineliner met de lichtbak. Dit zorgt ervoor dat ik maar een keer een lijn kan trekken en als deze niet goed zit, tja... dan is er nog altijd Photoshop! Het meeste tijd kruipt in het aanpassen van de ingescande lijntekening. Een oog wat kleiner of smaller, hier en daar een lijntje anders, ... Het is geweldig om in plaats van mensen bij te werken in Photoshop, ik ze net echter mag maken, geweldig! ;)

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Bij deze zou ik speciaal deze week graag eens een keer mijn collega IM'ers Tom en Joshua bijtreden in het format van deze vraag, namelijk een quote van 3 woorden die hun stageweken tot nu toe omschreven. De mijne is deze week zonder twijfel:  "In the zone".



__________________________________________________________________________________________________

Planning week 4 op Google Docs.

zondag 1 april 2012

Week 3

Week 3 is weeral passé, wat gaat het toch snel! Deze week ben ik vooral bezig geweest aan het eerste stoepbord voor Gonzales. Zoals ik vorige week al zei was Olivier het eerste slachtoffer en ook de eerste die een ontwerp volledig in kleur zou krijgen, deze ging namelijk als een voorbeeld dienen voor de anderen. Hier en daar heb ik nog wat details aangepast met behulp van feedback van mijn collega's en ik moet zeggen, ik ben er toch wel trots op.

Tussenversie voor Olivier.
Maandag heb ik nog wat extra frames getekend voor het storyboard van Desso, evenals een paar op vrijdag. Naar mijn mening begint het toch een ferm uit de kluiten gewassen spotje te worden, maarja, als je je inbeeld dat elke frame maar een paar seconden duurt, dan lijkt het ineens toch niet zo veel meer... Ik heb ook van Sacha te horen gekregen dat als het nog binnen mijn stageperiode valt ik mee mag om het reclamespotje te gaan filmen. Spannend! Het lijkt me superleuk om een storyboard waar ik mee aan heb mogen werken vertaald te zien in beelden, Fingers crossed dat ik het nog kan meemaken.

Een woensdag was ik klaar met het bord van Olivier, dus ik kon na de terugkomdag beginnen aan het tekenwerk voor de andere borden. Dit leek me de beste en leukste werkwijze voor mijn collega's, dan is iedereen er zeker van dat hij of zij een bord krijgt. Ik heb besloten om met de mensen te beginnen waar ik het tekensgewijs wat moeilijker heb (al die creatieve karakters krijg je moeilijk vast op papier :p) en daarna met de mensen waar ik een duidelijk beeld van heb.

Donderdag organiseerde Lessius een terugkomdag voor de IM'ers, maar ik had geen idee wat we moesten verwachten. Al snel bleek dat we een blad met een eerste evaluatie zouden krijgen van onze stagebegeleiders en deze moesten vergelijken met een eigen evaluatie van onszelf. Amai, was ik aangenaam verrast om die evaluatie te zien! Ik had al positieve commentaar gekregen hier en daar, maar om het zo op papier te zien geeft toch wel een serieuze boost. :) Hopelijk kan ik dit de volgende weken aanhouden.

Vrijdag was pannenkoekendag! Ik had al afgesproken dat ik tijdens de middag pannenkoeken ging bakken voor iedereen om mijn verjaardag te vieren. Met de hulp van Gita (en ook een beetje van Yana) hadden we om 13 uur een monsterpot met pannenkoekendeeg om te bakken. De geur van verse pannenkoeken die het kantoor van Gonzales na een tijdje begon te vullen lokte iedereen beetje bij beetje naar de pannenkoeken en na een goede portie gebakken te hebben was het tijd om aan te vallen. De eerste pannenkoeken waren in minder dan 2 minuten weg en de ahornsiroop die Dirk had gekocht ging er vlotjes in. Deze heb ik volledig gesigneerd cadeau gekregen, als aandenken en als verjaardagscadeautje... Maar helaas wel leeg ondertussen. :p De rest van de dag heb ik gespendeerd aan het bescheiden sixpack van Pieter. 

Wat heb ik geleerd deze week?

Zelfs al is het een pak trager, doe al je lineart in Illustrator zodat je zeker bent van goede vector art achteraf. En ik heb ook wat meer inzicht gekregen in het tekenen van gezichten.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Hoe graag ik ook mijn tekeningen digitaal ininkt in Paintool SAI, het is beter om voor projecten die niet voor jezelf zijn Illustrator te gebruiken, zeker als deze uiteindelijk op een groot formaat moeten worden afgeprint.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Ik heb dit niet opgelost, ik ben terug overgeschakeld op Photoshop om de lineart van de tekening aan te passen zonder vector aangezien dit een probeersel was voor het echte werk. Maar, moest ik dit terug opnieuw doen, dan zou ik het zeker meteen in Illustrator doen.

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Blij, geapprecieerd, trots.

Limited edition.

____________________________________________________________________________________________________

Logboek van week 3 op Google Docs.