zondag 6 mei 2012

Week 8

Het  is toch snel gegaan die 8 weken... Het voelt raar om morgen niet naar Antwerpen te moeten sporen, niet meer snel onder de garagedeur binnen te glippen, mij met mijn laptop op mijn plekje te installeren of 's middags gezellig samen te eten en zo hard lachen dat mijn ribben er zeer van doen. Ik kan zonder gène zeggen dat mijn stage een heel leuke ervaring is geweest en dat ik mijn collega's toch wel een beetje ga missen.

Mijn laatste week was direct een hele korte aangezien Gonzales de brug maakte en ik dus pas een woensdag op post moest zijn. De laatste 2 dagen heb ik nog bezig geweest aan Think Pink, dit keer een afbeelding voor een persdossier voor een Think-Pink restaurant in de koninklijke villa in Oostende. Hierbij heb ik niet zo veel als anders gedaan, het was vooral Yana die voor het uiteindelijke resultaat zorgde. Het is namelijk nogal moeilijk om eten én sport én vergeet-je-tietje-nietjes te integreren in één simpele afbeelding en mijn eerste schets was dan ook ietsje te uitgebreid. Verder heb ik Stijn hier en daar nog geholpen met de 3D-objecten, maar dit was eerder zoeken van hoe ik deze kon bewerken qua belichting in Photoshop en hier en daar de objecten nog wat meer diepte geven.

Voor dat ik het wist was het al vrijdag. Ik ben 's morgens nog snel eventjes langs de Spar in het station van Antwerpen geweest voor wat koekjes te gaan halen voor mijn collega's (iets zoet gaat er altijd wel in) en ben onderweg de nieuwe stagiaire van Gonzales tegengekomen. Sofie komt uit Zweden en heeft een vriend die in Antwerpen zijn eigen bedrijfje heeft. Zij komt bij Gonzales wat meer ervaring op doen en zal zich vooral bezig houden met profielen te maken van de Scandinavische markten en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen. Het was jammer dat ik haar maar 3 dagen heb mogen leren kennen, maar die 3 dagen waren in ieder geval heel leuk. Verder op de dag is er nog iemand van MTV langsgekomen om de icoontjes te bespreken en ik mocht mee de feedback bespreken. Op het einde van de dag heb ik van iedereen afscheid genomen en een heel leuk designerboek cadeau gekregen, "iets dat we aan al onze stagiaires geven". Marloes en Sanne wendden toen snel hun blik af om de verrassing voor zichzelf over een paar maanden niet te verpesten. :p Toen was het tijd om afscheid te nemen en was het geen "Tot volgende week", maar "Tot ziens"...

Wat heb ik geleerd deze week?

Wat ik "geleerd" heb deze week zijn eigenlijk vrij persoonlijke dingen. Ik ben echt dankbaar voor mijn tijd (ook al was het kort) die ik bij Gonzales heb mogen doorbrengen, ik heb zeer getalenteerde en toffe mensen leren kennen die ik niet snel ga vergeten. Ik heb ook op mijn laatste dag een hoop goede raad voor de toekomst gekregen die ik zeker ga meenemen. En ook al heb ik nu dan wel afscheid genomen, het zal niet de laatste keer zijn dat ze mij daar zien.  

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

De enige moeilijkheid die ik misschien deze week heb ondervonden is dat een design heel afhankelijk is van de meningen van de mensen die aan het project werken. Soms botsen die visies en dan moet je eigenlijk soms wat het merendeel goed vindt opzij zetten en je aanpassen naar de normen die gelden voor dat project.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Hier gewoon rekening mee gehouden en het aangepast. Constructieve feedback is in mijn ogen altijd positief. Ik heb ondertussen ook geleerd om niet alles slaafs tot op de letter te volgen. Soms is het nodig om een beetje risico te nemen en om outside-the-box te denken. Dat betekent overigens niet dat je elk advies moet negeren, in tegendeel. De mensen rondom jezelf hebben een pak meer ervaring en weten veel beter wat werkt en wat niet, je moet (zoals ik ergens al eerder heb gezegd) een balans vinden tussen die constructieve kritiek en van wat je zelf vindt dat past.

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.


Dankbaar, sociaal, bitterzoet.

___________________________________________________________________________________________________

Laatste week op Google Docs.

zondag 29 april 2012

Week 7

Ik kan niet geloven dat volgende week mijn laatste week bij Gonzales zal zijn... Hoewel ik elke dag goed gewerkt heb, heb ik toch het gevoel dat ik amper iets gedaan heb. Mijn Nederlandse medestagiaires doen namelijk een stage van 5 maanden, daar verbleken mijn schamele 8 weken toch wel bij. Toch ben ik wel ergens trots op ieder project dat ik heb gedaan, en ik krijg ook een telefoontje zodra ze verwezenlijkt zijn zodat ik eens kan komen kijken wat er van is geworden. Leuk!

Heel deze week is heel simpel samen te vatten in 3 woorden: MTV, 3D en icoontjes. Ik heb systematisch een deel van de lijst voor MTV afgewerkt en me gefocust op de meer organische modellen, zodat Stijn zich kon focussen op de letters en cijfers. Ik ben vooral tevreden over mijn Twitterbird, maar aangezien hierop een copyright staat (Twitter zelf) is het nog niet zeker of deze gebruikt zal worden. Ik hou hem in ieder geval zeker bij. :)

Vrijdag was de deadline voor de icoontjes en toen ik aankwam was Stijn nog hard aan het werk om alles af te krijgen. Deze dag was de kwartaalmeeting gepland (een soort van reflectie en opruimdag), maar ik heb Stijn in de voormiddag nog wat geholpen om de icoontjes af te krijgen terwijl de rest de kelder en het materiaalhok was aan het opkuisen. In de namiddag hebben we allemaal gezellig genoten van een gezonde zelfgemaakte salade en daarna was het tijd voor wat crazy pictures met een hele sympathieke fotograaf. Vanaf 16:00 waren de partners ook welkom voor een drankje en een hotdog. Het is wel leuk om zo de meer persoonlijke kant van mijn collega's te ontdekken. Arto was blijkbaar onlangs papa geworden en zijn vriendin had hun dochtertje bij, best wel vertederend om te zien. Om 18:30 ben ik richting thuis vertrokken.

Ik moet pas volgende week woensdag terug op post zijn. Ik ben benieuwd wat ik dan nog ga kunnen doen.

Wat heb ik geleerd deze week?

Niet alles wat symmetrisch of technisch correct is oogt even mooi, soms moet je hier en daar een beetje schipperen in de hoeveelheid pixels (zeker als je in perspectief werkt) om een mooi geheel te hebben. Ook heb ik dankzij Stijn een coole truc geleerd zodat ik in het vervolg gemakkelijk de afmetingen van de hoeveelheid pixels van een afbeelding kan tellen. Vanaf een bepaalde versie van Photoshop worden de pixels zichtbaar als je goed genoeg inzoomt in aparte vakjes, als je hier dan een screenshot van neemt, in Paint kopieert en dan afprint heb je een perfecte blueprint voor de 3D pixelicoontjes die we moesten maken.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Geen echte moeilijkheden ondervonden deze week, buiten dat de printer mijn afbeeldingen die ik als voorbeeld wou nemen niet te goed wou printen waardoor ik mocht gaan puzzelen met mijn geprinte voorbeelden om een volledige afbeelding te krijgen. Handig is anders.


Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Het papier zo liggen vouwen dat de 2 aparte delen terug tegen elkaar plakten.

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Snel voorbij, routine (nogmaals), lekker.

___________________________________________________________________________________________________

Week 7 op Google Docs.

zondag 22 april 2012

Week 6

Het moest er ooit eens van komen, maandag was de laatste dag dat ik aan de stoepborden heb gewerkt voor Gonzales. In totaal heb ik hier een dikke 4 weken aan gezeten en heb ik veel bijgeleerd van hoe ik mensen en poses moest tekenen, het zit nu ook meer in mijn vingers, dus dit was sowieso een goede oefening voor mezelf, zowel persoonlijk als meer professioneel. Ik ga waarschijnlijk een van deze dagen nog de Photoshop files opkuisen en via-via op de server gooien (ik kan er nog altijd niet op) zodat de borden een kleurtje kunnen krijgen. Het belangrijkste was dat alle borden getekend waren, en dat is bij deze ook gebeurd.

Nadat ik met Sacha klaar was en tevens ook het laatste bord heb ik hier en daar nog andere borden waar ik niet helemaal overtuigd was van de pose nog wat bijgewerkt in Photoshop. Aangezien ik de laatste 2 uren van de dag nuttig wou spenderen vroeg ik aan Inge of ik nog ergens bij kon helpen. Stijn was bezig met 3D Gif-icoontjes te maken voor MTV en ik kreeg de vraag of ik hem hier mee kon helpen. Awesome! Het was even geleden dat ik nog in 3DsMax had gewerkt, maar het is leuk dat de lessen van mijn Graphics traject wel degelijk van pas kwamen. Ik heb de rest van de dag nog wat referenties opgezocht en ben begonnen met een paar icoontjes te tekenen op ruitjespapier om te bepalen waar de pixels juist moesten komen.

Ai Caramba!
Na even snel mijn kennis van 3DsMax opgefrist te hebben en 3DsMax te hebben geïnstalleerd, ben ik een dinsdag direct begonnen aan de icoontjes waar ik al een idee voor had. Deze gingen vrij vlot, maar het tweede icoontje (een Twitter bird) mag nog wat complexer.

Woensdag heb ik van Dirk nog een opdracht bij gekregen, dit keer terug voor Think-Pink. Aangezien dit tegen mei af moet zijn en de "Gif's" tegen volgende week vrijdag heb ik besloten om me eerst op MTV te focussen. Ik had wel nadat Dirk me een korte uitleg had gegeven over wat de illustratie precies moest inhouden hier en daar al snel wat schetsen gemaakt in mijn schetsboek voor volgende week.

De rest van de week heb ik samen met Stijn nog verder icoontjes gemaakt in 3D. Sommige hebben nog wat werk nodig, maar er zijn er een paar bij waar ik echt wel trots op ben. Ook hiervan ben ik curieus hoe ze uiteindelijk gaan geïntegreerd worden bij MTV. Een vrijdag was het trouwens een grote meeting waarvoor Gonzales speciaal een grote set dikke gordijnen had geïnstalleerd om de werkruimte en de vergaderruimte met het lange aanrecht te splitsen. De geur van heerlijke tortilla's kwam ons tegemoet maar deze waren helaas voor de gasten bedoeld. Toch hebben we op het einde nog een lekker biertje met limoen kunnen meepikken. Ik ben geen echte bierdrinker, maar dit was toch wel heel lekker!

Wat heb ik geleerd deze week?

Keuzes maken.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Het is moeilijk wanneer je meerdere opdrachten krijgt om te bepalen waar je je eerst op zult focussen en welke je meer prioriteit geeft. De 3D-icoontjes van MTV leken mij dringerder en ik denk wel dat ik Stijn enorm zou helpen door de werkdruk te verdelen. Toch heeft de opdracht van Think-Pink ook de nodige aandacht en opvolging nodig.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Ik heb uiteindelijk voor mezelf de knoop doorgehakt en me gefocust op MTV, maar ik ga volgende week nog eens vragen hoe ik beide projecten tot een goed einde kan brengen.

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Opluchting, routine, beslissend.

__________________________________________________________________________________________________

Planning week 6 op Google Docs.

zondag 15 april 2012

Week 5

Nog 3 weken te gaan, het is alsof ik hier nog maar net zit. Deze week was lichtjes anders als de andere, want net zoals al de rest heb ook ik genoten van een vrije paasmaandag.

Dinsdag ging bijgevolg vlotter als anders (meer uitgeslapen?!) en heb ik het bord van Dirk op een dikke 3 uur geschetst, ingescand en bijgewerkt. Ik denk dat dit mijn snelste bord was tot nu toe, maar ik had zijn hoofd al eens apart getekend dus dat bespaarde me een hoop werk. :)  Iedereen had ook een hoop paaseitjes gekregen van de paashaas (Milka chocolade, de paashaas heeft smaak) dus dit zorgde voor mij voor een extra happyboost.

In de namiddag was Yana aan de beurt en hier heb ik dan weer relatief lang aan gezeten, vooral details bijwerken in Photoshop duurde nog tot een woensdagmiddag. Na mijn middagpauze ben ik begonnen aan Stijn en tegen het eind van de dag had ik een leuke schets klaar om vrijdag in te inkten. Ja inderdaad, vrijdag, want een donderdag mocht ik mij nog eens zetten aan een ontwerp voor Think-Pink, deze keer een bloempot cover.

Helaas was ik donderdag nogal ziek en kon ik me bijgevolg weinig concentreren. Hier en daar heb ik wat gedaan gekregen, maar tevreden was ik niet. Ik ben dan ook iets vroeger naar huis gemogen om wat uit te zieken. Vrijdag begon ik met terug met goede moed aan het stekelig bloemtietjes-geval én met een pak meer succes. 

Wat heb ik geleerd deze week?

Ziek zijn kan een serieuze domper geven op je creativiteit.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Doordat ik me zo slecht voelde heb ik een donderdag nagenoeg niets zinnig kunnen maken en mijn hoofd bleef ideeloos. Damien, de man die me de eerste week had geprobeerd om op de server van Gonzales te krijgen kwam een vrijdag nog eens een keer proberen om mijn connectie te fixen, maar weer zonder succes. De communicatie ging tegenover de eerste keer wel een pak vlotter. Juist mijn naam uitspreken blijft een beetje moeilijk, maar ik vind het zo schattig wanneer hij "Nelle" zegt dat ik hem er niets over zeg, hehe.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Vroeger naar huis gaan en goed slapen doen wonderen voor de creativiteit! Het serverprobleem is helaas nog altijd niet opgelost...

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Turbulent, contrasterend, relaxt.

__________________________________________________________________________________________________

 Logboek week 5 op Google Docs.

zondag 8 april 2012

Week 4

Hoppa, weer een week voorbij! Ik kan bijna niet geloven dat ik al in de helft zit. Deze week heb ik mij, net zoals vorige week, me vooral weer bezig gehouden met de stoepborden. Tegen het einde van volgende week zou ik iedereen zo wat op papier moeten hebben. In ieder geval, het begint al een leuke collectie te worden. 

Maandag heb ik het bord van Pieter afgewerkt en begonnen aan de schets voor Arto, die vlotjes op papier ging. Tja, absurde pakjes zullen me meer in de hand liggen zeker? Ondertussen had ik stiekem (of nu niet meer zo stiekem) Yana mijn Vergeet-Je-Tietje-Nietje zien omvormen tot een passend design voor op een fles, die ook daadwerkelijk in de winkel zal verschijnen. Hier heb ik een dinsdag mee aan verder gewerkt en het design uitgebreid en aangepast voor op de fles. Ik ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, ik weet al zeker een ding; ik koop er zoiezo eentje zodra ze in de rekken liggen. De rest van de dag heb ik nog gespendeerd aan het bijwerken van Arto's bord.

Woensdag ben ik begonnen met het bord van Gita en Inge, een ietwat speciaal bord, want het is het enige bord waar twee mensen op staan. Aangezien Gita en Inge tweelingszusjes zijn en nagenoeg onafscheidelijk, leek het ons leuk om ze op een gelijkaardige manier op een bord te vereeuwigen. Hier heb ik toch wel eventjes aan zitten prutsen, want ze mogen dan wel tweelingzusjes zijn, hun gelaatstrekjes en persoonlijkheid zijn toch wel op bepaalde vlakken duidelijk verschillend. Ik kon ze hiervoor al uit elkaar halen, maar nu zal dit zéker geen probleem meer zijn. :) Voor de rest heb ik Yana nog eventjes geholpen met wat details voor de fles.

Donderdag en vrijdag heb ik volledig toegewijd aan de stoepborden en heb ik onder andere het bord van Gita en Inge afgemaakt, evenals het bord van Nicolas, waar ik dacht dat ik veel problemen mee ging hebben. Uiteindelijk bleek hij nog een van de vlotste ontwerpen te zijn, victory!

Wat heb ik geleerd deze week?

Technisch gezien leer ik niet zo veel bij, maar op conceptueel vlak en op vlak van creativiteit en tekenskills zie ik mezelf in een positieve lijn evolueren. Ik begin meer inzicht te krijgen in bepaalde composities, do's en don'ts, en ik word ook sneller in wat ik doe.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Gezichten blijven toch wel een uitdaging om te tekenen. Generische gezichten zijn vrij gemakkelijk, maar als je echt een specifiek iemand moet tekenen met zijn of haar herkenbare gelaatstrekken en zijn of haar persoonlijkheid moet laten uitstralen dan kruipt hier een pak meer tijd in. Een lijntje anders en je krijgt ineens een heel ander beeld en indruk van de persoon op de tekening.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Ik "kalkeer" mijn uiteindelijke schets in fineliner met de lichtbak. Dit zorgt ervoor dat ik maar een keer een lijn kan trekken en als deze niet goed zit, tja... dan is er nog altijd Photoshop! Het meeste tijd kruipt in het aanpassen van de ingescande lijntekening. Een oog wat kleiner of smaller, hier en daar een lijntje anders, ... Het is geweldig om in plaats van mensen bij te werken in Photoshop, ik ze net echter mag maken, geweldig! ;)

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Bij deze zou ik speciaal deze week graag eens een keer mijn collega IM'ers Tom en Joshua bijtreden in het format van deze vraag, namelijk een quote van 3 woorden die hun stageweken tot nu toe omschreven. De mijne is deze week zonder twijfel:  "In the zone".



__________________________________________________________________________________________________

Planning week 4 op Google Docs.

zondag 1 april 2012

Week 3

Week 3 is weeral passé, wat gaat het toch snel! Deze week ben ik vooral bezig geweest aan het eerste stoepbord voor Gonzales. Zoals ik vorige week al zei was Olivier het eerste slachtoffer en ook de eerste die een ontwerp volledig in kleur zou krijgen, deze ging namelijk als een voorbeeld dienen voor de anderen. Hier en daar heb ik nog wat details aangepast met behulp van feedback van mijn collega's en ik moet zeggen, ik ben er toch wel trots op.

Tussenversie voor Olivier.
Maandag heb ik nog wat extra frames getekend voor het storyboard van Desso, evenals een paar op vrijdag. Naar mijn mening begint het toch een ferm uit de kluiten gewassen spotje te worden, maarja, als je je inbeeld dat elke frame maar een paar seconden duurt, dan lijkt het ineens toch niet zo veel meer... Ik heb ook van Sacha te horen gekregen dat als het nog binnen mijn stageperiode valt ik mee mag om het reclamespotje te gaan filmen. Spannend! Het lijkt me superleuk om een storyboard waar ik mee aan heb mogen werken vertaald te zien in beelden, Fingers crossed dat ik het nog kan meemaken.

Een woensdag was ik klaar met het bord van Olivier, dus ik kon na de terugkomdag beginnen aan het tekenwerk voor de andere borden. Dit leek me de beste en leukste werkwijze voor mijn collega's, dan is iedereen er zeker van dat hij of zij een bord krijgt. Ik heb besloten om met de mensen te beginnen waar ik het tekensgewijs wat moeilijker heb (al die creatieve karakters krijg je moeilijk vast op papier :p) en daarna met de mensen waar ik een duidelijk beeld van heb.

Donderdag organiseerde Lessius een terugkomdag voor de IM'ers, maar ik had geen idee wat we moesten verwachten. Al snel bleek dat we een blad met een eerste evaluatie zouden krijgen van onze stagebegeleiders en deze moesten vergelijken met een eigen evaluatie van onszelf. Amai, was ik aangenaam verrast om die evaluatie te zien! Ik had al positieve commentaar gekregen hier en daar, maar om het zo op papier te zien geeft toch wel een serieuze boost. :) Hopelijk kan ik dit de volgende weken aanhouden.

Vrijdag was pannenkoekendag! Ik had al afgesproken dat ik tijdens de middag pannenkoeken ging bakken voor iedereen om mijn verjaardag te vieren. Met de hulp van Gita (en ook een beetje van Yana) hadden we om 13 uur een monsterpot met pannenkoekendeeg om te bakken. De geur van verse pannenkoeken die het kantoor van Gonzales na een tijdje begon te vullen lokte iedereen beetje bij beetje naar de pannenkoeken en na een goede portie gebakken te hebben was het tijd om aan te vallen. De eerste pannenkoeken waren in minder dan 2 minuten weg en de ahornsiroop die Dirk had gekocht ging er vlotjes in. Deze heb ik volledig gesigneerd cadeau gekregen, als aandenken en als verjaardagscadeautje... Maar helaas wel leeg ondertussen. :p De rest van de dag heb ik gespendeerd aan het bescheiden sixpack van Pieter. 

Wat heb ik geleerd deze week?

Zelfs al is het een pak trager, doe al je lineart in Illustrator zodat je zeker bent van goede vector art achteraf. En ik heb ook wat meer inzicht gekregen in het tekenen van gezichten.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Hoe graag ik ook mijn tekeningen digitaal ininkt in Paintool SAI, het is beter om voor projecten die niet voor jezelf zijn Illustrator te gebruiken, zeker als deze uiteindelijk op een groot formaat moeten worden afgeprint.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Ik heb dit niet opgelost, ik ben terug overgeschakeld op Photoshop om de lineart van de tekening aan te passen zonder vector aangezien dit een probeersel was voor het echte werk. Maar, moest ik dit terug opnieuw doen, dan zou ik het zeker meteen in Illustrator doen.

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Blij, geapprecieerd, trots.

Limited edition.

____________________________________________________________________________________________________

Logboek van week 3 op Google Docs.

zondag 25 maart 2012

Week 2

De tweede week ging mogelijk nog sneller voorbij als de eerste. Stilletjes aan begin ik mijn collega's meer te kennen en word ik vertrouwder met de werkwijze van Gonzales. En ik moet zeggen, het bevalt me prima!

Maandag heb ik nog verder aan gewerkt aan mijn Vergeet-Je-Tietje-Nietjes. Hierbij moest ik verschillende kleurenschema's uitproberen en de lijndiktes aanpassen navenant welke kleuren ik gebruikte, niet elke kleur is namelijk even vergevend voor een vaste lijndikte. Ondertussen had ik gezien dat een dinsdag mij een nieuw project te wachten stond: dit keer een intern project voor Gonzales zelf. Leuk!

Dinsdag kreeg ik samen met Yana een briefing van Sacha over het interne project van Gonzales. Ik had al gehoord tijdens mijn sollicitatiegesprek dat Sacha ideeën had om de werknemers bij Gonzales in de verf te zetten (en bijgevolg ook Gonzales zelf) maar ik was toch verrast dat ik ook daadwerkelijk deze opdracht kreeg. Ik voelde me toch wel lichtjes vereerd dat ik deze taak op mij mocht nemen. In ieder geval, ik zou voor iedereen in Gonzales een stoepbord moeten maken, zoals je wel bij de bakker of de lokale fruitboer ziet. Aangezien dat het de bedoeling is dat ik iedereen in een specifieke rol of met een bepaald voorwerp moet afbeelden ben ik begonnen met een vragenlijst op te stellen en naar iedereen door te mailen met zijn of haar interesses. Ik kreeg hier en daar al foto's doorgestuurd van collega's, dus ben ik diezelfde dag al beginnen schetsen om een beter idee te krijgen van hoe ik mijn collega's het beste teken. Ik kreeg al snel in de gaten dat dit geen klein project ging zijn, maar de originaliteit ervan vond ik weer geweldig

Woensdag kreeg ik het merendeel van de ingevulde vragenlijsten aan en verwerkte deze dan ook in een Excel sheet om makkelijker eigenschappen te onderscheiden om te integreren in het ontwerp. Het is ook via deze vragenlijsten dat ik ineens een heel andere kant van mijn collega's te zien kreeg. Ik mag dan wel mijn collega's beter hebben leren kennen deze week, maar de vragenlijst heeft me echt doen inzien dat er nog veel meer in mijn collega's schuilt dan wat je ziet op de werkvloer. Best een fijne ontdekking. (en soms geweldig hilarisch!) Daarna heb ik nog wat geschetst en het laatste uurtje was het tijd voor een toast op een nieuw project, evenals mijn eerste moment om écht te socializen (buiten de middagpauzes dan). Oh ja, er was ook Kidibul, awesome. :D

Donderdag heeft Yana me even geholpen met foto's te maken van iedereen zodat ik een betere referentie had voor iedereen's gezichten. Voor de rest heb ik deze dag al tekenend doorgebracht, maar weliswaar op een andere manier. Ik heb de foto's, dankzij een coole en gemakkelijke tip van Yana, in Photoshop snel bewerkt zodat ik heel gemakkelijk de contouren kon zien van de gezichtstrekken van iedereen. Dit is wel vrij belangrijk, want deze maken een persoon tot wie hij of zij is. Ik heb ook kennis gemaakt met de lichtbak en euh... Nu heb ik wééral iets dat ik absoluut wil hebben thuis... Geweldig ding! (de lijst begint stilletjes aan ettelijke pagina's lang te worden, en Gonzales maakt dit niet er niet beter op) Op het eind van de dag had ik alle gezichten zowat getekend en had ik hier en daar al een paar overgetrokken met een zwarte pen om in minder lijnen het gezicht te definiëren.

Een vrijdag werd ik 's morgens uit mijn gezichtenroutine gebroken voor mijn eerste opdracht met strakke deadline. Ik had een uurtje om een storyboard te tekenen voor een reclamefilmpje voor Desso, dat zich in kunstgras specialiseert, all right! Het waren gelukkig maar 4 frames en zolang het duidelijk was wat er in de frame gedaan werd was het in orde. Na snel wat referenties op te zoeken was ik ruimschoots op tijd klaar met de schetsen. Dit was al genoeg voor Sacha, maar aangezien we nog even tijd hadden stelde ik voor om er even met inkt over te gaan. 10 minuten later was het storyboard af en zo ook mijn eerste "stressy" opdracht. De rest van de dag was Olivier mijn eerste slachtoffer voor het Gonzales project, en met de hulp van die geweldige lichtbak en hier en daar wat feedback van mijn collega's had ik op het eind van de dag zo goed als mijn eerste line-art klaar om in te kleuren. Benieuwd wat volgende week het resultaat zal zijn!

Wat heb ik geleerd deze week?

The answer to everything is pannenkoek. Pannenkoeken bakken is blijkbaar toch iets dat "ingebakken" zit (haha) bij alle bedrijven in het gebouw. Blijkbaar heeft Gonzales een paar weken geleden tijdens de middag pannenkoeken gebakken zonder dat Germaine, een ander bedrijf dat in het gebouw gezeteld is, hier van af wist. Aangezien de toffe stagiaire die mij de eerste dag binnenliet haar laatste stagedag tegemoet ging had Germaine besloten dat dit een goede occasie was om pannenkoeken te bakken. (en zo ook een beetje wraak te nemen op Gonzales) De geur kwam ons bij het naar boven gaan al tegemoet, maar aangezien er nog wat pannenkoeken over waren konden wij er nog eentje meepikken, toppie!

Ook toen ik zei dat ik iets wou doen voor mijn verjaardag volgende vrijdag en graag iets wou bakken of meebrengen, was het antwoord nagenoeg unaniem pannenkoeken. Het staat vast: in Ballaarstraat 99, pannenkoek rules the building.

Voor de rest heb ik weer wat tips opgepikt in Photoshop, geleerd hoe geweldig zalig een lichtbak kan zijn, en ben ik ook nog wat meer over mijn collega's te weten gekomen. En misschien het meest belangrijke: dat als je iets doet wat je graag doet, de uren praktisch voorbij vliegen.

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Deze week heb ik nagenoeg geen moeilijkheden ondervonden, behalve dat je niet bang moet zijn om buiten het originele kader te denken. Je moet eigenlijk een balans vinden tussen je eigen creativiteit en wat er van je verwacht wordt, zodat je uiteindelijk iets kan maken dat de verwachting in een positieve manier overstijgt.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Zoals vorige week: feedback. Ik denk dat ik hier nog meer als vorige week om heb gevraagd en het zorgt er voor dat ik niet te hard afdwaal van wat het uiteindelijke resultaat moet zijn.

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Sociaal, hilarisch en vertrouwd.


___________________________________________________________________________________________________

Het logboek van week 2 (tweede tabblad) vind je hier.

zaterdag 17 maart 2012

Week 1


Mijn wekker gaat af om 7 uur. Ik heb de eerste dag weinig geslapen. Mijn brein is allerlei scenario's aan het afgaan. Hoe zal het er vanbinnen in Gonzales ondertussen uitzien? Wie zijn mijn collega's? Wat zal ik doen? Zal ik mijn weg nog vinden? Het is mijn eerste stage ooit en ik merk het wel een beetje.

Nadat ik mijn lunchpakket in elkaar heb gepuzzeld en mijn tanden een goede poetsbeurt heb gegeven trek ik er op uit. Met een geïmproviseerde kaart van wobbelige potloodlijntjes en uren van alle trammen en treinen die ik kan nemen geraak ik net op tijd in de Ballaarstraat nummer 99. Ik bel aan en een lieve stagiaire die aan haar laatste 2 weken begint bij Germaine, een van de andere bedrijven die in hetzelfde gebouw genesteld is als Gonzales, laat me binnen en toont me de weg. Mijn zenuwen verdwenen als sneeuw voor de zon en werden vervangen door enthousiasme en een gezonde dosis curiositeit.

Hier en daar moet er nog wat verbouwd worden (en dit wordt vrolijk bijgestaan door het half afbreken van het dak door de dakwerkers) maar het kantoor van Gonzales is ongelooflijk gezellig en heeft superveel potentieel. Ik werd vooral verliefd op de lampen die aan de muur hangen bij de ronde tafel waar briefingen worden gedaan voor projecten. Deze zijn lekker warm en de eerste keer dacht ik dat het ramen waren met jaloezieën voor de zon, omdat het licht echt aanvoelt als zonlicht dat door de ramen straalt. Ik werd er in ieder geval spontaan blij van. :)

Nadat Sacha (mijn stagementor) me een kleine rondleiding had gegeven vloog ik er direct in. Ik maakte kennis met Dirk die me een briefing gaf over het projectje waar ik deze week aan zou werken: Think Pink. Think Pink is een initiatief dat meer awareness probeert te creëren voor de gevaren van borstkanker en hier ook allerlei acties voor doet. Gonzales heeft hiervoor de huisstijl gedaan, maar het design had een update nodig. Met een paar leuke voorbeelden begon ik aan de schetsen voor het new-and-improved Vergeet-Je-Tietje-Nietje. 8 uur aan een stuk tietjes tekenen is toch wel een vak apart en de eerste dag was dan ook wel een beetje aanpassen. Maar, na een goede nachtrust ging het tweede dag vanzelf. Het is wonderbaarlijk hoe snel je lichaam kan aanpassen aan andere omstandigheden. (en des te meer als ze leuk zijn) Ondertussen had ik nog snel Gita geholpen met het testen van de website voor JongerenPact 2020 om eventuele foutjes er nog uit te halen. Mijn mailaccount werd intussen door Stijn opgezet aangezien een groot deel van de communicatie via mail gebeurd, evenals de planning van de week.


Na massa's tietjes te hebben getekend onder het goedkeurend oog van Dirk was het donderdag tijd om mijn schetsen te digitaliseren in Illustrator, zo kon ik wat spelen met de compositie. Hier heb ik nog tot een vrijdag aan verder gewerkt tot het tijd was om naar huis te gaan. Het is verbazingwekkend hoe veel tijd er in een weloverwogen design kan kruipen, maar toch heb ik me geen moment verveeld. Het is leuk om te zien hoe zoiets groeit en vorderingen maakt.

Tot mijn verbazing zitten er ook twee ex-IMD'ers bij Gonzales, wat voor een hoop gespreksstof zorgde tijdens de pauze. Ondertussen heb ik mijn collega's al een klein beetje leren kennen en de pauzes zijn heel gerelaxt en fijn. Er zijn geen vaste uren hiervoor, maar meestal gaan de meeste mensen rond 13:00 eten. Dit doen we boven bij het kantoor van Germaine, waar een gezamenlijke ruimte is en keukentje met een geweldig overdekt dakterras. (Natuurlijk hebben we hier een donderdag dankbaar gebruik van gemaakt!) Buiten mijn 2 Nederlandse medestagiaires heb ik nog niet zoveel met mijn collega's gesproken, maar ze zijn allemaal supervriendelijk en heel behulpzaam. Zo heb ik van Yana (die trouwens geweldig kan ontwerpen, ik zie haar elke dag wel aan iets anders doen) een paar coole tips gekregen voor Illustrator. Ik ben redelijk zelfstandig tijdens de stage, maar ik leer ongelooflijk veel van naar mijn collega's te kijken. Iedere persoon heeft iets waar hij of zij ongelooflijk goed in is, en dat merk je. Hier wordt ook vooral op gefocust en dit werkt geweldig. Hoewel ik aanneem dat er een zekere flexibiliteit verwacht wordt vind ik het mooi dat Gonzales de werknemers laat doen waar ze goed in zijn en waar ze talent voor hebben. (en wat ze hopelijk ook leuk vinden) Dit zorgt ervoor dat hun producten van geweldige kwaliteit zijn.

Over projecten gesproken: deze zijn gewoon super. Gonzales heeft een breed repertoire maar je merkt dat de meeste projecten toch een tikkeltje eigenzinnig zijn en een zekere originele insteek hebben, iets wat ik zeker kan appreciëren.



Wat heb ik geleerd deze week?

Ik heb deze week geleerd dat je niet nerveus moet zijn als je wat onzeker bent en dat alles wel op zijn pootjes terecht komt. Verder heb ik terug mijn Illustrator skills wat opgepoetst en een paar toffe tips gekregen om dingen in Illustrator sneller te doen of om achterpoortjes op problemen te vinden. Inventief zijn is de boodschap! Ook heb ik gemerkt dat logo's en ontwerpen tijd vragen om tot een goed resultaat te komen, Gonzales is zeer consequent in hun design en weegt elke optie zorgvuldig af, een werkwijze die ik zeker wil overnemen. Informatie en voorbeelden omgieten tot een passend design is dan ook het belangrijkste dat ik heb gedaan deze week, en elk klein detail moet juist zijn en afgestemd op de rest van de stijl. Als laatste heb ik ook geleerd om een beetje assertief te zijn en vragen te durven stellen, hoewel dit deze week niet echt van toepassing was omdat ik voor een groot deel zelfstandig heb gewerkt. Dit kan dan ook weer op zich iets zijn dat ik heb geleerd.

Oh ja, en misschien het meest belangrijke: ik heb ook geleerd waar je de lekkerste en goedkope broodjes in de buurt kunt halen. :)

Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?

Ik heb niet per se veel moeilijkheden ondervonden, maar wat misschien een beetje lastig is, is dat je je nog moet inwerken in hoe het bedrijf omgaat met zijn opdrachten. De meeste werknemers hebben al een duidelijk idee van wat de klant wilt, of heeft de ervaring om sneller een gepast design of stijl te maken. Het is nog zoeken van wat precies nu goed is, en ik heb nog geen direct contact gehad met een klant dus ik weet niet wat hij of zij wenst. Nu, in dit geval is het Gonzales zelf die voor Think Pink de stijl voor een groot deel bepaald.

Een ander klein probleem is mijn Frans. Een Franstalige collega heeft me aangesloten op het netwerk, en hoewel ik Frans redelijk goed kan had ik soms toch een beetje problemen om hem te verstaan, het overviel me een beetje maar uiteindelijk was er geen enkel probleem.

Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?

Schetsen gemaakt tot ik geen inspiratie meer overhad en overleggen met Dirk; "Is dit goed?" "Kan er iets anders?". Een andere kijk kan helpen om tot nieuwe inzichten te komen want na 3 dagen aan hetzelfde bezig te zijn zie je soms bepaalde dingen niet meer. Feedback is essentieel en heeft ook in dit geval goed geholpen. :)

Wat het Frans betreft, een beetje gebaren van wat er moet gebeuren of even vragen om te herhalen wat er werd gevraagd kan geen kwaad. Een mengeling van Frans en Nederlands helpt ook natuurlijk. De collega kon eigenlijk ook vrij goed Nederlands, maar je wilt je uiteindelijk toch aanpassen aan de ander nietwaar?

Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.

Gezellig, eigenwijs en inspirerend.

___________________________________________________________________________________________________

Een vrijdag ben ik er tijdens de pauze op uit getrokken met mijn camera en heb ik even een paar foto's gemaakt van het kantoor en de onmiddellijke omgeving. In de garage die leidt naar het kantoor van Gonzales stond een levensgroot beeld van een orc achter glas, die toebehoorde aan een van de andere bedrijven in het gebouw: Shift 5/Gamenuts. Toen ik mijn camera dicht tegen het glas hield om geen reflectie te hebben kwam er plots iemand uit de deur achter de vitrine. Hij vroeg me of ik niet van dichterbij een foto wou trekken en ik mocht een kijkje nemen in hun kantoor dat even indrukwekkend was als de orc. (Spiderman aan het plafond was een van de vele geweldige dingen die daar stonden/hingen) Kortom, het is supergezellig en ik voel me super welkom op mijn stage, op naar week 2!

Logboek van deze week op Google Docs.


woensdag 8 februari 2012

Andele Andele Arriba!

Nog een goede maand en ik mag mij 2 maanden neervlijen in het Zuiden van bruisbolstad Antwerpen. Ik kijk er naar uit!