Mijn wekker gaat af om 7 uur. Ik heb de eerste dag weinig geslapen. Mijn brein is allerlei scenario's aan het afgaan. Hoe zal het er vanbinnen in Gonzales ondertussen uitzien? Wie zijn mijn collega's? Wat zal ik doen? Zal ik mijn weg nog vinden? Het is mijn eerste stage ooit en ik merk het wel een beetje.
Nadat ik mijn lunchpakket in elkaar heb gepuzzeld en mijn tanden een goede poetsbeurt heb gegeven trek ik er op uit. Met een geïmproviseerde kaart van wobbelige potloodlijntjes en uren van alle trammen en treinen die ik kan nemen geraak ik net op tijd in de Ballaarstraat nummer 99. Ik bel aan en een lieve stagiaire die aan haar laatste 2 weken begint bij Germaine, een van de andere bedrijven die in hetzelfde gebouw genesteld is als Gonzales, laat me binnen en toont me de weg. Mijn zenuwen verdwenen als sneeuw voor de zon en werden vervangen door enthousiasme en een gezonde dosis curiositeit.
Hier en daar moet er nog wat verbouwd worden (en dit wordt vrolijk bijgestaan door het half afbreken van het dak door de dakwerkers) maar het kantoor van Gonzales is ongelooflijk gezellig en heeft superveel potentieel. Ik werd vooral verliefd op de lampen die aan de muur hangen bij de ronde tafel waar briefingen worden gedaan voor projecten. Deze zijn lekker warm en de eerste keer dacht ik dat het ramen waren met jaloezieën voor de zon, omdat het licht echt aanvoelt als zonlicht dat door de ramen straalt. Ik werd er in ieder geval spontaan blij van. :)
Nadat Sacha (mijn stagementor) me een kleine rondleiding had gegeven vloog ik er direct in. Ik maakte kennis met Dirk die me een briefing gaf over het projectje waar ik deze week aan zou werken: Think Pink. Think Pink is een initiatief dat meer awareness probeert te creëren voor de gevaren van borstkanker en hier ook allerlei acties voor doet. Gonzales heeft hiervoor de huisstijl gedaan, maar het design had een update nodig. Met een paar leuke voorbeelden begon ik aan de schetsen voor het new-and-improved Vergeet-Je-Tietje-Nietje. 8 uur aan een stuk tietjes tekenen is toch wel een vak apart en de eerste dag was dan ook wel een beetje aanpassen. Maar, na een goede nachtrust ging het tweede dag vanzelf. Het is wonderbaarlijk hoe snel je lichaam kan aanpassen aan andere omstandigheden. (en des te meer als ze leuk zijn) Ondertussen had ik nog snel Gita geholpen met het testen van de website voor JongerenPact 2020 om eventuele foutjes er nog uit te halen. Mijn mailaccount werd intussen door Stijn opgezet aangezien een groot deel van de communicatie via mail gebeurd, evenals de planning van de week.Na massa's tietjes te hebben getekend onder het goedkeurend oog van Dirk was het donderdag tijd om mijn schetsen te digitaliseren in Illustrator, zo kon ik wat spelen met de compositie. Hier heb ik nog tot een vrijdag aan verder gewerkt tot het tijd was om naar huis te gaan. Het is verbazingwekkend hoe veel tijd er in een weloverwogen design kan kruipen, maar toch heb ik me geen moment verveeld. Het is leuk om te zien hoe zoiets groeit en vorderingen maakt.
Tot mijn verbazing zitten er ook twee ex-IMD'ers bij Gonzales, wat voor een hoop gespreksstof zorgde tijdens de pauze. Ondertussen heb ik mijn collega's al een klein beetje leren kennen en de pauzes zijn heel gerelaxt en fijn. Er zijn geen vaste uren hiervoor, maar meestal gaan de meeste mensen rond 13:00 eten. Dit doen we boven bij het kantoor van Germaine, waar een gezamenlijke ruimte is en keukentje met een geweldig overdekt dakterras. (Natuurlijk hebben we hier een donderdag dankbaar gebruik van gemaakt!) Buiten mijn 2 Nederlandse medestagiaires heb ik nog niet zoveel met mijn collega's gesproken, maar ze zijn allemaal supervriendelijk en heel behulpzaam. Zo heb ik van Yana (die trouwens geweldig kan ontwerpen, ik zie haar elke dag wel aan iets anders doen) een paar coole tips gekregen voor Illustrator. Ik ben redelijk zelfstandig tijdens de stage, maar ik leer ongelooflijk veel van naar mijn collega's te kijken. Iedere persoon heeft iets waar hij of zij ongelooflijk goed in is, en dat merk je. Hier wordt ook vooral op gefocust en dit werkt geweldig. Hoewel ik aanneem dat er een zekere flexibiliteit verwacht wordt vind ik het mooi dat Gonzales de werknemers laat doen waar ze goed in zijn en waar ze talent voor hebben. (en wat ze hopelijk ook leuk vinden) Dit zorgt ervoor dat hun producten van geweldige kwaliteit zijn.
Over projecten gesproken: deze zijn gewoon super. Gonzales heeft een breed repertoire maar je merkt dat de meeste projecten toch een tikkeltje eigenzinnig zijn en een zekere originele insteek hebben, iets wat ik zeker kan appreciëren.
Wat heb ik geleerd deze week?
Ik heb deze week geleerd dat je niet nerveus moet zijn als je wat onzeker bent en dat alles wel op zijn pootjes terecht komt. Verder heb ik terug mijn Illustrator skills wat opgepoetst en een paar toffe tips gekregen om dingen in Illustrator sneller te doen of om achterpoortjes op problemen te vinden. Inventief zijn is de boodschap! Ook heb ik gemerkt dat logo's en ontwerpen tijd vragen om tot een goed resultaat te komen, Gonzales is zeer consequent in hun design en weegt elke optie zorgvuldig af, een werkwijze die ik zeker wil overnemen. Informatie en voorbeelden omgieten tot een passend design is dan ook het belangrijkste dat ik heb gedaan deze week, en elk klein detail moet juist zijn en afgestemd op de rest van de stijl. Als laatste heb ik ook geleerd om een beetje assertief te zijn en vragen te durven stellen, hoewel dit deze week niet echt van toepassing was omdat ik voor een groot deel zelfstandig heb gewerkt. Dit kan dan ook weer op zich iets zijn dat ik heb geleerd.
Oh ja, en misschien het meest belangrijke: ik heb ook geleerd waar je de lekkerste en goedkope broodjes in de buurt kunt halen. :)
Welke moeilijkheden heb ik ondervonden (zowel op technisch als sociaal vlak)?
Een ander klein probleem is mijn Frans. Een Franstalige collega heeft me aangesloten op het netwerk, en hoewel ik Frans redelijk goed kan had ik soms toch een beetje problemen om hem te verstaan, het overviel me een beetje maar uiteindelijk was er geen enkel probleem.
Hoe heb ik deze moeilijkheden opgelost?
Schetsen gemaakt tot ik geen inspiratie meer overhad en overleggen met Dirk; "Is dit goed?" "Kan er iets anders?". Een andere kijk kan helpen om tot nieuwe inzichten te komen want na 3 dagen aan hetzelfde bezig te zijn zie je soms bepaalde dingen niet meer. Feedback is essentieel en heeft ook in dit geval goed geholpen. :)
Wat het Frans betreft, een beetje gebaren van wat er moet gebeuren of even vragen om te herhalen wat er werd gevraagd kan geen kwaad. Een mengeling van Frans en Nederlands helpt ook natuurlijk. De collega kon eigenlijk ook vrij goed Nederlands, maar je wilt je uiteindelijk toch aanpassen aan de ander nietwaar?
Omschrijf in drie woorden het gevoel dat je hebt ervaren tijdens de afgelopen week.
Gezellig, eigenwijs en inspirerend.
___________________________________________________________________________________________________
Een vrijdag ben ik er tijdens de pauze op uit getrokken met mijn camera en heb ik even een paar foto's gemaakt van het kantoor en de onmiddellijke omgeving. In de garage die leidt naar het kantoor van Gonzales stond een levensgroot beeld van een orc achter glas, die toebehoorde aan een van de andere bedrijven in het gebouw: Shift 5/Gamenuts. Toen ik mijn camera dicht tegen het glas hield om geen reflectie te hebben kwam er plots iemand uit de deur achter de vitrine. Hij vroeg me of ik niet van dichterbij een foto wou trekken en ik mocht een kijkje nemen in hun kantoor dat even indrukwekkend was als de orc. (Spiderman aan het plafond was een van de vele geweldige dingen die daar stonden/hingen) Kortom, het is supergezellig en ik voel me super welkom op mijn stage, op naar week 2!
Logboek van deze week op Google Docs.


Dag Nele, ik heb een vraagje.
BeantwoordenVerwijderenIk studeer copywriting en zou graag mijn stage bij Gonzales doen. Hoe verliep jouw sollicitatiegesprek?:)
Groetjes, David
Hoi David!
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je graag je stage bij Gonzales zou willen doen! Super dat je bij het zoeken van informatie over Gonzales hierop bent uitgekomen. :) Mijn sollicitatiegesprek bij Gonzales verliep heel gemoedelijk. Natuurlijk is dit geen indicatie voor elk gesprek, maar de sfeer bij Gonzales is vrij casual, gewoon jezelf zijn is dus de boodschap. Aangezien ik graag voor een meer creatieve functie wou gaan heb ik ook mijn portfolio meegenomen, als dit van toepassing is, is een deel van je werk meenemen dus handig. Uiteindelijk zoekt Gonzales ook uit wat je het liefste doet en probeert hiermee rekening te houden. Het is een heel fijn bedrijf met interessante projecten en toffe collega's, dus ik raad je zeker aan om een mailtje naar hun te sturen. ^^ Moest je nog vragen hebben stel ze gerust, maar ik denk dat de mensen van Gonzales dit nog het beste kunnen doen. Alvast veel succes!